Câteva obiective prin centrul Bucureștiului

În ultima perioadă a trebuit să ajung prin București ceva mai des.

Chiar dacă am fost cu probleme personale, nu puteam să nu combin utilul cu plăcutul, și să vizitez câte ceva 🙂

Dar să încep cu ceva ce m-a uimit… prețul biletului de tren Constanța – București 🙂

Doar ce am aflat că sunt două tipuri de tren care operează pe această rută: IR (InterRegio) și R-E (Regio-Expres) (da, știu, denumiri idioate cu „regio”), și diferența de preț între ele este considerabilă.

Dacă până acum s-a nimerit să călătoresc doar cu IR și prețul biletului era 59,60 lei (foarte puțin, ați spune…), ultima dată m-am întors cu R-E, iar pe bilet am dat aproape jumătate, 33,20 lei 😳

În fine, trecem peste șoc, și revin la subiectul articolului.

Unde am stat

Cazare am căutat să iau cât mai în centru, așa că am stat la Moxy și Atrium Ateneu.

Moxy e chiar în Centrul Vechi, curățenia e la standarde maxime, totul foarte modern (când cobori din pat se aprind leduri dedesubt automat, să vezi pe unde mergi noaptea 🙂 ), iar personalul este extrem de amabil. La check in chiar am fost întâmpinați cu un shot 🙂

Patul însă nu este cel mai confortabil.

Hotel Moxy

La Atrium Ateneu camera este mult mai mare, cel puțin triplă față de Moxy.

Mobilierul este ceva mai învechit, dar, spre deosebire de Moxy, au frigider în cameră.

Personalul, la fel, foarte amabil.

E ceva mai departe de Centrul Vechi, vreo 15 minute pe jos.

A fost o mică problemă legată de curățenie, dar sunt convins că a fost doar o scăpare.

Prețul a fost cam același la ambele, 40 euro/noapte la Moxy, 35 euro/noapte la Atrium.

Hotel Atrium Ateneu

Ce am vizitat

Cum cazările le-am avut prin centru, am ales ca traseu de vizitare Centrul Vechi – Calea Victoriei – Palatul Victoria.

Ca în majoritatea capitalelor europene, centrul istoric e plin de cafenele/restaurante/puburi.

Am împrumutat și o practică extrem de enervantă, la unele terase, sunt persoane care te invită să iei masa la ei. Personal mă îndoiesc că au vreo finalitate invitațiile. Eu, cel puțin, când văd că insistă cineva să stau la el, mă gândesc că e o țeapă pe undeva, și evit… nu doar la noi, peste tot în lume 🙂

În fine, e enervant să vrei să te plimbi liniștit și la fiecare terasă „Poftiți la noi, avem…”

Așadar, fiind centru vechi, sunt și ceva biserici (vechi).

Cea mai veche biserică din București este Biserica Domnească Sf. Anton, ce a servit drept capelă pentru Curtea Domnească. Din păcate, de ceva ani Palatul Voievoodal „Curtea Veche” este închis. Acesta a fost construit de Vlad Țepeș între 1458-1459 și a servit ca reședință a principilor Țării Românești.

Biserica Stavropoleos

Tot pe aici mai sunt două bisericuțe foarte frumoase: Stavropoleos, chiar lângă Caru’ cu Bere (monument istoric) și Biserica Sfântul Nicolae, ce se deosebește prin turlele specifice arhitecturii rusești.

O altă biserică importantă este Sf. Gheorghe Nou, unde se găsesc rămășițele lui Constantin Brâncoveanu.

Biserica Sf. Gheorghe Nou

Foarte aproape, pe aceeași parte, este Biserica Trei Ierarhi Colțea. În spatele ei este Spitalul Colțea, cel mai vechi din București (construit în 1704), și cred că și cel mai frumos.

Alte clădiri foarte frumoase ar fi Muzeul Național de Istorie, CEC, Muzeul Băncii Naționale sau Muzeul Municipiului București (Palatul Șuțu).

Cum ziceam, din Centrul Vechi am luat-o pe Calea Victoriei.

O clădire impozantă este Palatul Telefoanelor, primul zgârie-nori din București.

Urmează Piața Revoluției, cu un monument ciudat, „Memorialul Renașterii„.

Aici se află Palatul Ministerului de Interne, fost sediu al Comitetului Central al PCR. De la balconul acestuia a ținut Nicolae Ceaușescu ultimul său discurs, pe 21 decembrie 1989.

Memorialul Renașterii

Chiar lângă este o clădire care mie îmi palce mult cum combină arhitectura veche cu cea nouă (acum sediul Uniunii Arhitecților din România), pe pereții căreia se văd găuri de gloanțe din timpul Revoluției.

Tot pe aici e Biserica Kretzulescu, ctitorită acum fix 300 de ani, în 1722, de către soții Iordache Kretzulescu și Domnița Safta (fiica domnitorului Constantin Brâncoveanu), Biblioteca Centrală Universitară Carol I, Muzeul Național de Artă, găzduit în Palatul Regal, Sala Palatului și Ateneul Român (superb interiorul, taxa de vizitare 10 lei).

Ateneul Român

Puțin mai departe, până în Muzeul Colecțiilor de Artă și Palatul Știrbei, dar pe o străduță laterală, este Catedrala Catolică.

Până în Piața Victoriei un obiectiv foarte frumos și important este Muzeul Național George Enescu găzduit în Palatul Cantacuzino. De curând au început lucrări de restaurare (un lucru foarte bun, deoarece clădirea începea să se degradeze), așa că muzeul este închis până la terminarea acestora.

Palatul a fost construit de către Gheorghe Grigore Cantacuzino (Nababul), între 1901-1903. După ce a murit, în 1913, proprietatea a trecut în posesia fiului, Mihail Cantacuzino și a soției acestuia, Maria (Maruca). Mihail Cantacuzino a murit în 1928, iar Maruca s-a recăsătorit, în 1937, cu George Enescu. Cei doi au locuit aici între 1945-1946. De fapt, George Enescu fiind foarte modest, au locuit în căsuța din spate, destinat inițial servitorilor, iar palatul era folosit pentru primirea oaspeților, dineuri, concerte.

Muzeul Național George Enescu

În fine, în Piața Victoriei se regăsește Palatul Victoria, sediul Guvernului România, dar și Muzeul Antipa. Recomand o vizită, mai ales dacă aveți copii, al meu (8 ani) era extrem de entuziasmat 😍

La vreo 2-300 de metri mai departe, pe Bulevardul Aviatorilor este Casa Manu-Auschnitt, monument istoric, „palatul” lui Gigi Becali 🙂

Palatul lui Gigi Becali

Cum am zis la început, cele prezentate mai sus le-am văzut pe parcursul mai multor zile și mai multor vizite. Dar m-am plimbat pe străduțe, am mai și intrat la unele obiective.

Însa, dacă ajungeți în capitală, și nu aveți mult timp de „pierdut”, puteți face lejer doar o plimbare pe Calea Victoriei între Centrul Vechi și Piata Victoriei, sunt doar vreo 3 km.