Creta în octombrie (organizare, costuri etc)

La sfârșitul lunii octombrie am fost într-o mini vacanță în cea mai mare insulă a Greciei, Creta.

Se împarte în 4 zone administrative, de la vest la est: Chania, Rethymno, Heraklion, Lasithi.

Conform Mitologiei Elene, Zeus s-a născut în Creta, mai exact în Peștera Diktaion.

Cum am ajuns în Creta

În Creta sunt două aeroporturi internaționale: Heraklion (HER) și Chania (CHQ).

Din București WizzAir zboară spre capitală și Ryan Air spre Chania, eu am ales prima variantă.

Ambele operează zboruri doar pe perioada programului de vară, de la sfârșitul lui martie până la sfârșitul lui octombrie.

Din România mai sunt zboruri din Cluj spre Chania cu WizzAir în perioada iunie – septembrie.

Pe biletul meu și al băiatului, cu Wizz Discount Club, am dat 47 euro, pe al soției, fără WDC, 76 euro, achiziționate cu aproape două luni înainte.

Total trei bilete 170 euro.

Cum ne-am deplasat pe insulă

Deși în general nu sunt adeptul închirierii unei mașini, acum mi s-a părut cea mai comodă și convenabilă soluție, fiind și cinci persoane.

Există, bineînțeles, și autobuze. Între orașele mari (Heraklion, Rethymno, Chania) circulă destul de des, dar mai departe de ele e ceva mai problematic.

În cazul în care preferați această variantă, găsiți pe site-ul companiei KTEL rutele și prețurile.

După multe căutări, am ales să închiriez mașină de la Prima Tours de pe cretecars.com

Am luat un Fiat 500X diesel, 148 euro pentru 4 zile, asigurare full, doi șoferi.

Rezervarea am făcut-o cu doar o zi înainte, nu a fost nevoie de vreun avans.

Totul a decurs excelent, ne-am întâlnit cu un reprezentant al firmei în fața aeroportului, parcare lor e la un minut.

Ne-a predat mașina, cheia, și am semnat rapid contractul.

Nu a fost nevoie de niciun card (nici debit, nici credit), am plătit numerar.

Mașina a mers excelent, avea puțin peste 70.000 km, n-am avut nicio problemă cu ea.

Ne-a dat-o cu rezervorul aproape gol, tot așa am adus-o.

La întoarcere am lăsat mașina în același loc, le-am dat cheia, nu s-au uitat la mașină dacă are ceva, oricum era asigurată 🙂

În total am parcurs aproximativ 550 km.

Pe motorină am dat 75 euro, prețul unui litru fiind cam 2,16-2,19 euro.

În Creta este o singură autostradă, pe coasta de nord a insulei, din Sitia până în Kissamos, dar nu se plătește nicio taxă de drum.

Așadar, total tranport pe insulă 225 euro.

Dacă închiriați mașină, să aveți în vedere că majoritatea benzinăriilor (nu știu dacă toate) închid pe timpul nopții.

Unde am stat

Fiind sfârșit de octombrie, scopul principal a fost să vizităm și să ne plimbăm, nu plaja.

Din acest motiv am ales să luăm cazare într-un oraș mai mare, în care să și avem ce face, și să fie poziționat mai în centrul insulei, să putem ajunge repede unde ne-am propus.

Rethymno îndeplinea toate condițiile, fiind varianta perfectă.

Este al treilea oraș ca mărime de pe insulă, cam la jumătate distanței între Heraklion și Chania.

Cazare am avut la Hotel Melitti, la vreo 2,5 km de centru.

Hotel Melitti

Condiții excelente, personal super amabil și prietenos, preț mai mult decât decent, 129 euro trei nopți, studio pentru trei persoane. Pentru două persoane, același tip de cameră, a fost 114 euro.

Au și piscină, dar, din păcate, noaptea fiind destul de frig, apa era prea rece pentru a putea face baie. Dar aveam marea la 50 m 🙂

Clar prima variantă data viitoare.

Hotel Melitti

Itinerar

Prima zi, după ce am aterizat pe aeroportul din Heraklion, am mers spre cazare, în Rethymno.

Până acolo am oprit în satul Fodele, la casa unde s-a născut pictorul El Greco (1 octombrie 1541, pe numele real Domenikos Theotokopoulos), transformată în muzeu.

Muzeu El Greco

Chiar lângă „parcare” este o biserică foarte frumoasă, Panagia.

Biserica Panagia

Drumul bun până acolo, clar merită ocolul, peisajul este foarte frumos, sunt doar vreo 2-3 km de la autostradă.

După aceea, până în Rethymno, am mai oprit puțin în Bali. Cu așa nume, nu puteam să îl ratăm 🙂

Bali

Stațiunea este așezată pe un deal, mi se pare cam incomod de petrecut vacanța acolo 😁

După ce ne-am cazat am ieșit la plimbare în Rethymno.

Rethymno

Toate terasele și magazinele deschise, orașul foarte animat și foarte frumos.

A doua zi am plecat spre Chania, al doilea oraș ca mărime din Creta.

Din Rethymno făcut puțin peste o oră, dar am mai stat vreo 20 de minute să găsim un loc de parcare (în parcare cu plată, nu moca 😂 ).

Pentru două ore și jumătate am achitat 2,40 euro.

Se achită tip „pre-paid” în locurile unde este afișat „i-PARK”.

Noi am lăsat mașina aici și am plătit la barul „Bits and Bytes Chania” de lângă.

Chania

După ce ne-am plimbat prin oraș am plecat spre plaja cu nisip roz de la Marea Libiei, Elafonissi, considerată una dintre cele mai frumoase din lume. Probabil nu numai pentru nisip, ci și datorită insulei pe care se poate ajunge foarte ușor de pe plajă, apa ce le desparte fiind destul de mică (maxim jumătate de metru).

O parte din drumul până acolo destul de dificil, prin munți, bine că nu am condus eu 😁

Deși era sfârșit de octombrie, era destul de aglomerat, nici nu vreau să mă gândesc cum e în iulie – august.

Apa destul de rece, dar în Elafonissi am ajuns când a fost cea mai răcoroasă zi petrecută în Creta.

Elafonissi

La întoarcere, la vreo 8km de plajă, am oprit la un restaurant pe care îl recomand cu mare drag, Taverna Stomio, atât pentru mâncare și ospitalitate, cât și pentru mica grădină zoo.

Taverna Stomio

A treia zi am stat doar în regiunea Rethymno.

Dimineață am făcut baie în Rethymno, în fața hotelului unde eram cazați. Dacă în primele două zile nu se putea intra în apă din cauza valurilor, în a treia zi marea s-a liniștit, și apa era chiar destul de caldă.

După ce s-a pregătit toată lumea, am plecat spre partea sudică, în Plakias, la Marea Libiei.

Până acolo drumul a fost superb, prin Cheile Kourtaliotiko 😍

Cheile Kourtaliotiko

Planul inițial era să luăm din Plakias vaporaș spre Plaja Preveli.

În mod normal erau 3 placări, la 10:20, 12:20 și 14:00, însă, fiind sfârșit de sezon, cel de 12:20 nu a mai plecat, așa că am rămas la plajă câteva ore.

Apa limpede, dar parcă puțin mai rece decât în nord.

Toate terasele erau încă deschise, lume destul de puțină, dar nu pustiu… perfect pentru relaxare. Ca peste tot, earu cabine de schimb, dușuri și șezlonguri gratis 🙂

Plakias

După-amiază ne-am întors în Rethymno.

Eu am mers în centrul orașului, în timp ce restul au preferat să rămână la plajă pe lângă hotel.

Cu ocazia asta am avut timp să mă plimb prin labirintul de străduțe pline de terase.

Ultima zi aveam zbor la 20:35, pe la 19 trebuia să fim în aeroport.

Fiind și cea mai călduroasă de până atunci, am hotărât să rămânem la plajă câteva ore în Rethymno, după ce ne-am decazat.

Cu această ocazie mi-am învins (oarecum) frica de înălțime, și am încercat pentru prima dată parasailing-ul. Am „zburat” la aproximativ 120 m.

În mod normal o tură costa 60 euro pentru o persoană, și 80 pentru două, dar am dat de un român foarte amabil care lucra acolo (din păcate nu știu cum îl chema pe el, dar firma se numește „Popeye„), și a zis că ne putem da doi cu 60. Bucuria lui fii-miu 🙂

Pe plajă, la fel, cabină de schimb, duș și șezlonguri moca 😁

După-amiază am plecat spre capitala Heraklion.

Până acolo, ne-am abătut puțin de la autostradă (11km mai exact), pentru a vizita cea mai importantă și cea mai cunoscută Mănăstire din Creta, Arkadi.

Mănăstirea Arkadi

Am plecat din Rethymno mai târziu decât ne-am propus, dar am preferat să „fur” din timpul alocat capitalei, și să vizitez mănăstirea. Bine am făcut, mi-a plăcut mult și aș fi regretat dacă nu ajungeam acolo. Aș zice că e un „must see”.

Într-un final am ajuns și în Heraklion, unde n-am mai avut decât vreo oră și jumătate la dispoziție pentru a vizita orașul.

Era mai bine dacă mai aveam o oră, dar măcar am putut să îmi fac o idee 🙂

Heraklion

Cum e vremea în octombrie

Cred că depinde foarte mult de noroc.

Noi am fost în perioada 21-24, și a fost mult mai bine decât cu o săptămână înainte, când fusese o furtună urâtă.

Cât am stat nu a fost un strop de ploaie, ziua plăcut, de pantaloni scurți, iar seara răcoare, trebuia o greacă mai subțire.

Primele două zile au fost perfecte pentru plimbare, nu era căldură insuportabilă. În schimb, următoarele două zile s-a încălzit foarte tare.

Chania

Doar prima zi nu am mers la plajă, însă în celelalte trei nu am lipsit.

Apa, mai ales în ultima zi, era foarte bună pentru baie.

Nu am observat diferențe de temperatură prea mari între nord și sud, chiar mi s-a părut ceva mai caldă Marea Cretei în nord, în Rethymno, decât Marea Libiei în sud, în Plakias.

Costuri

Pentru trei persoane, doi adulți și un copil, am plătit pe avion 170 euro și pentru cazare 130 euro, total 300 euro. Așadar transport plus cazare trei nopți 100 euro de persoană 🙂

Pe mașina închiriată am dat 150 euro, plus 75 euro motorina, total 225 euro. Fiind două familii, prețul s-a împărțit la jumătate, deci 113 euro fiecare.

Pentru intrări la obiective am dat doar 9,50 euro, 3 euro la Mănăstirea Arkadi, 2,50 euro la Muzeul El Greco și 4 euro la Fortăreața din Rethymno.

Se mai adaugă suveniruri, mese… aici fiecare cheltuie în felul lui.

Noi, de exemplu, pe o masă la restaurant, unde mâncam pe săturate, ba chiar mai și rămânea, pentru cinci persoane (4 adulți și un copil), dădeam 70-95 euro.

Un gyros sau souvlaki la local tip „fast-food” 3,50-4 euro.

O cafea pe plajă 3-3,50 euro.

Șezlongurilea la plajă sunt în general gratuite, dacă se face consumație.

Una peste alta, consider luna octombrie perfectă pentru vizitat, perfectă pentru buget 🙂 și acceptabilă pentru plajă.

Desigur, să nu aveți ghinionul să prindeți vreo furtună.